Faktoring jeszcze kilka lat temu nie cieszył się zbyt dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jednak dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Usługa jest znacznie lepiej znana, bardziej dostępna i dużo bardziej dopasowana do potrzeb współczesnego biznesu. Jak w praktyce przebiega proces finansowania faktur? Kto powinien się zainteresować usługami faktoringowymi?
Jak działa faktoring?
Finansowanie faktur, znane również jako faktoring, polega na sprzedaży nieprzeterminowanych faktur, wystawionych kontrahentom z odroczonym terminem płatności. Po co? By móc niemal od ręki otrzymać kwotę wynikającą z faktury i nie musieć oczekiwać kilku tygodni czy miesięcy na jej uregulowanie przez kontrahenta. Nabywcą faktury jest zwykle bank lub wyspecjalizowana firma faktoringowa. Pobierają oni określoną opłatę za odkupienie faktury i finalnie rozliczają się z kontrahentem – informują go o sprzedaży faktury i przekazują numer rachunku bankowego, na jaki przekazana ma zostać kwota z faktury.
Usługi faktoringowe na przestrzeni ostatnich lat mocno ewoluowały i stały się znacznie lepiej dopasowane do potrzeb zgłaszanych przez współczesny biznes. Na rynku dostępnych jest dziś wiele różnych rodzajów faktoringu – m.in. cichy i jawny, z regresem i bez regresu, zakupowy, zaliczkowy, odwrotny itd. Dzięki tak dużej różnorodności każdy przedsiębiorca zdoła dopasować usługę do swoich potrzeb i indywidualnych preferencji.
Czy warto korzystać z faktoringu? Nie da się ukryć, że finansowanie faktur to niezwykle skuteczne narzędzie w walce o utrzymanie płynności finansowej. Sprzedając faktury firmie faktoringowej przedsiębiorca niemal od ręki otrzymuje środki, które może następnie przeznaczyć na dowolny cel. Nie musi się tym samym martwić o problemy z bieżącym regulowaniem swoich zobowiązań – np. wypłatą wynagrodzeń. Można stwierdzić, że faktoring stanowi pewną alternatywę dla kredytu. Sięgnięcie po finansowanie faktur jest jednak dużo prostsze – formalności ograniczone są do minimum, nie ma potrzeby dokumentowania zdolności kredytowej czy też ustanawiania zabezpieczenia. Co warto podkreślić, faktoring, podobnie jak kredyt, można wrzucić w koszty firmowe i tym samym obniżyć nieco rzeczywisty koszt takiej formy finansowania biznesu.
Do kogo adresowane są usługi faktoringowe?
Wielu przedsiębiorców nie korzysta z faktoringu z obawy przed wysokimi kosztami takiej formy finansowania. Przeświadczenie o wysokich kosztach usługi, a także jej dostępności wyłącznie dla dużych podmiotów to najpopularniejsze mity o faktoringu, które nie mają nic wspólnego z prawdą. Duża konkurencja na rynku sprawiła, że koszt usługi jest dziś istotnie niższy niż jeszcze kilka lat temu. Myli się również ten, kto uważa, że faktoring dostępny jest tylko dla dużych i średnich podmiotów. Bez najmniejszych problemów sięgnąć po niego może również freelancer czy właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej – każdy, kto wystawia faktury z odroczonym terminem płatności i to niezależnie od skali i rodzaju prowadzonego biznesu.
—
Artykuł zewnętrzny
fajna usługa dla wielu firm